Akhirnya Aku Bekerja di Offshore!




Assalamualaikum dan hai semua, lama dah aku tak menulis, tak sharing kat sini sejak-sejak aku habis belajar kat UTP dulu. Kalini aku nak casual je, taknak formal sangat haha.

Mesti korang tertanya-tanya apa aku buat, aku kerja apa kan sekarang.

Aku habis Degree masa May 2021 dulu, time tu nak raya puasa dah. So aku santai-santai dulu cari kerja sebab planning nak spend time raya ngan family dulu.

Lepas tu Alhamdulillah aku dapat 2 offer kerja dekat company oil and gas as permanent staff! Dua-dua berkaitan instrumentation (tubing, fitting - benda yang lebih kurang aku buat masa intern kat Swagelok dulu. Aku ada share pengalaman intern ni kat entry yang lain). So at last aku pilih satu company ni dekat Puncak Alam.

Lepas 3 bulan aku kerja situ, aku rasa agak tough sebab aku jadi Project Engineer kat sana, kena handle project, kena buat documentation dan macam-macam. Paling tak syok, aku pun kena buat Tube Bending sebab dorang tengok aku ada pengalaman buat semua tu. Untuk belajar memang bagus tapi aku agak stress sebab kena kejar banyak benda. 

Aku pun teringat balik mula-mula niat aku nak masuk Oil & Gas sebab apa kan, sebab aku nak kerja offshore. Memang bole kata impian ramai budak UTP untuk kerja offshore ni tak kira course apa, tak kira lelaki ke perempuan. Then aku pun try la apply macam-macam company, ada la dapat beberapa interview ni.

Nanti aku buat entry lain untuk cerita macam mana aku apply kerja, sesi interview semua okay.

So dipendekkan cerita, aku dipilih untuk masuk satu company Oil & Gas yang memang nature kerja dia pergi offshore! Company tu HQ dia dekat Houston, Texas, USA. Awal-awal tu Manager aku cakap company aku ni akan banyak travel, gi offshore dalam short notice. So aku kena prepare mental & fizikal aku siap-siap. Aku terima kerja ni dan sampai sekarang masih kerja kat tempat yang sama.

Company aku sekarang buat underwater inspection pakai Remotely Operated Vehicle (ROV) dekat pelantar, rig, kapal. Projek pula tak menentu, kadang dekat Terengganu, Sabah, Sarawak, ada juga kat luar negara macam Brunei, Indonesia, Thailand. ROV ni senang cerita macam drone la, tapi dia dalam air, ada juga yang panggil underwater drone. So kerja aku, pilot benda tu, buat maintenance, handle projects. Stres tu memang ada kan, mana2 pun ada stres, tapi overall memang fun la.

Banyak aku nak cerita ni, pengalaman offshore, bosiet, pengalaman naik fast crew boat, helikopter semua tapi nanti aku sambung dekat entri lain okay, ni aku payung sikit gambar aku atas helideck haha. Aku doakan sapa-sapa yang nak kerja offshore, dapat penuhi impian korang! 

Terima kasih baca, jumpa lagi kat entri lain. 



Ulasan